Na czym polega chargeback czyli reklamacja transakcji kartą?

Na czym polega chargeback czyli reklamacja transakcji kartą?


W powszechnym przekonaniu klientów, transakcja przeprowadzona przy pomocy karty płatniczej nie może zostać cofnięta. W rzeczywistości taka możliwość istnieje. To zaawansowana procedura chargeback, która polega na cofnięciu obciążenia karty. Proces jest dosyć skomplikowany, a formalnościami w imieniu klienta zajmuje się pracownik banku. Kiedy chargeback może się okazać przydatną funkcją oraz jak zgłosić reklamację transakcji kartą?

W jaki sposób złożyć reklamację i ubiegać się o chargeback?

Na początku należy stwierdzić, że chargeback to bardzo trudna procedura i banki bardzo niechętnie podejmują się tego działania. Innymi słowy, nasz powód musi być odpowiednio mocny, aby reklamacja miała szansę na pozytywne przyjęcie. Przykładem jest zgłoszona próba oszustwa, gdy ktoś posłużył się naszą kartą płatniczą bez naszej wiedzy.

Wiele spraw dotyczy jednak nieporozumienia między klientem a sprzedawcą. W takiej sytuacji bank obliguje nas do skorzystania ze wszystkich praw, które przysługują konsumentowi. Dopiero gdy to zawiedzie, a sprzedawca nie wykaże chęci polubownego załatwienia sprawy, bank może pozytywnie rozpatrzyć sprawę i wdrożyć procedurę chargeback.

W jakich sytuacjach możemy wykorzystać chargeback?

Reklamacja transakcji kartą zwykle dotyczy konfliktu, który wyniknął między kupującym a sprzedawcą. Jeśli mimo podjętych prób, kupujący nie odzyskał swoich pieniędzy, a ma ku temu solidne powody, bank zajmie się sprawą w imieniu swojego klienta. Oto niektóre z sytuacji, które mogą być powodem do wdrożenia procedury chargeback:

  • klient otrzymał towar niezgodny z zamówieniem, a sprzedawca mimo oczywistej pomyłki nie zdecydował się na wymianę towaru.
  • otrzymany przez klienta towar był wadliwy lub nie działał. Sprzedawca nie przyjął reklamacji i odmówił zwrotu pieniędzy.
  • karta została obciążona płatnością cykliczną, mimo, że upłynął okres trwania umowy lub subskrypcja została wcześniej anulowana przez posiadacza karty.
  • kwota obciążenia jest niezgodna z kwotą transakcji.
Brak komentarzy

Opublikuj komentarz

Komentarze
Imię
Email
Strona www

four × five =

Chcesz, żebyśmy zadzwonili do Ciebie w ciągu 15 minut?

Podaj swój numer telefonu: